Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Hilde Rutten : 'Wij maken het verhaal van duurzame gastronomie compleet'

Berghoff
URL

Het Belgisch merk BergHOFF lanceert eerste reeks 100% gerecycleerde en energiezuinige kooktools op Dag van de Duurzame Gastronomie.

 

Zondag 18 juni is de Dag van de Duurzame Gastronomie. Dan wijzen de Verenigde Naties op mogelijkheden van duurzaamheid in de keuken. “Dat begint bij iets dat iedereen elke dag doet: eten klaarmaken”, zegt Hilde Rutten van BergHOFF Belgium.

De verdeler van kooktools brengt daarom een nieuwe collectie op de markt. “LEO Balance en Graphite vormen de eerste complete reeks van energiezuinig en 100% gerecycleerd keukengereedschap.

“Dat is één van de drie componenten van planeetvriendelijk koken. Als alle Belgen zich hier bewust van zijn, kunnen we de CO2-uitstoot fors reduceren.”

Wie thuis kookt, brengt ieder jaar zo’n 100 kg CO2 in het milieu. Voor alle 5 miljoen Belgische gezinnen komt dat neer op een CO2-emissie van 500.000 ton per jaar. Dat is zoveel als 1,3 miljoen retourvluchten tussen Brussel en Rome of de capaciteit van zowat 10 miljoen bomen.

 

Serieuze klimaatbesparing

“We zijn ons er misschien niet meteen van bewust, maar met iets dat we allemaal dagelijks doen – namelijk koken – kunnen we een serieuze klimaatbesparing realiseren”, zegt Kenneth Van den Bergh van Carbon+Alt+Delete. Met zijn scale-up helpt hij bedrijven en organisaties om hun koolstofimpact in kaart te brengen. Hij doet dat ook voor BergHOFF Belgium.

Dat bracht Hilde Rutten (CEO van BergHOFF Belgium) en het moederbedrijf op het idee om consumenten te informeren over energievriendelijk koken en een nieuwe reeks te ontwikkelen. “LEO Balance en Graphite bestaan volledig uit energiezuinige en gerecycleerde keukentools.”

 

100% gerecycleerd

De producten uit de reeks zijn gemaakt zodat iedereen er handig mee overweg kan om in elke keuken energie te bezuinigen. Bovendien bestaan alle onderdelen uit 100% hergebruikt aluminium, plastic of roestvrij staal. 

“Dankzij deze duurzaam gekozen materialen kan je de volledige collectie ook met ecocheques aanschaffen”, merkt Hilde Rutten op. BergHOFF Belgium biedt zo aan 2,3 miljoen medewerkers uit 125.000 bedrijven de mogelijkheid om dit deel van hun loon aan duurzame keukenbenodigheden te besteden.

“Als we dat effectief allemaal doen, kunnen we samen een stevige steen voor onze planeet verleggen”, droomt de CEO van de keukenmaterialenverdeler luidop.

 

Dagdagelijkse kookbelevingen

Om een signaal naar de consument te sturen, komen de kookbenodigdheden op de markt naar aanleiding van de Dag van de Duurzame Gastronomie. “Want gastronomie begint bij dagdagelijkse kookbelevingen: van mise-en-place over bakken en braden tot servering”, vervolgt Hilde Rutten, die de nieuwe producten ook vergezelt van een inspiratiegamma.

“Naast energiebesparende en gerycleerde kookmaterialen, heeft duurzaam koken namelijk ook te maken met de voedingsproducten die je gebruikt en de technieken die je hanteert”, gaat Frank Fol verder. De chef, initiatiefnemer van We're Smart® World en culinair ambassadeur van de Verenigde Naties werkt samen met BergHOFF Belgium om consumenten hiervan bewust te maken. 

 

Duurzame kook- en keukenwereld

“Duurzaamheid is nu al een sterke smaakmaker in de keuken van de Belgen. Zo nemen 40% van de consumenten volgens voedingsfederatie Fevia klimaatoverwegingen mee in hun aankoopbeslissingen. Op dit elan willen we verdergaan”, vervolgt Frank Fol.
 
“In combinatie met acties rond gezonde voeding en energiezuinige kookmethodes, maakt de nieuwe productenreeks van BergHOFF Belgium het verhaal van duurzame gastronomie compleet.” 

“Zo willen we samen met klanten en gelijkgestemde partners bouwen aan de duurzame kook- en keukenwereld van morgen”, aldus nog Hilde Rutten, die met BergHOFF Belgium ook een UNITAR-certificaat behaalde. Dat is een erkenning die de Verenigde Naties toekennen aan bedrijven die ondernemen volgens de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.

 

Pionieren als klimaatneutrale kmo

De nieuwe productenreeks kadert dan ook binnen een vooruitstrevende bedrijfsplan van BergHOFF Belgium, dat hiermee pioneert als één van de duurzaamste kmo’s van het land. “Als klimaatneutraal en financieel gezond bedrijf zetten we alles op alles om de CO2-impact van onze distributieactiviteiten jaar na jaar te verminderen.
 
Dat doen we onder meer met verpakkingen die voor minstens 30% uit gerecycleerd materiaal bestaan, en door de uitstoot van transport in te perken dankzij investeringen in eigen magazijncapaciteit en de elektrificatie van onze wagenvloot.
 
Daarnaast rustten we ons gebouw uit met led-verlichting en zonnepanelen. Op die manier werken we aan een stevig tempo toe naar zero-emissie”, verklaart Hilde Rutten, die ook inzet op ontwikkelingskansen van medewerkers. 

“Samen met de deelname aan verschillende klimaatinitiatieven – zoals het Charter Duurzaam Ondernemen van werkgeverskoepel Voka (VCDO), The Belgian Alliance voor Climate Action (BACA), The Shift en Go Forest (in het kader van boscompensatie) – geven we onze maatschappelijke en klimaatambities op die manier een forse duw in de rug.”

 
Over BergHOFF Belgium

BergHOFF Belgium is een Belgische vooruitstrevende verdeler van zijn eigen merk van keuken- en kooktools. Hiermee inspireert het klanten met kwaliteitsvolle gebruiksbelevingen om duurzaamheid in te bouwen in hun dagdagelijkse leven.

Dat doet het bedrijf door samen met BergHOFF Worldwide duurzame, inclusieve en innovatieve collecties uit gerecycleerde en energievriendelijke materialen te designen, produceren en verdelen met respect voor de planeet en de mens.

Met deze producten en vanuit een ecologisch, sociaal én financieel gezond beleid kiest BergHOFF Belgium krachtig voor klimaatneutraliteit. Het doel? Samen met gelijkgestemde partners bouwen aan de duurzame kook- en keukenwereld van morgen.'  Foto's Berghoff.

 
Berghoff Hilde Rutten

Berghoff Hilde Rutten

Berghoff

Berghoff

De Weven 3, Paal, België

Berghoff

Deel dit artikel