Hilde Rutten : 'Wij maken het verhaal van duurzame gastronomie compleet'
Het Belgisch merk BergHOFF lanceert eerste reeks 100% gerecycleerde en energiezuinige kooktools op Dag van de Duurzame Gastronomie.
Zondag 18 juni is de Dag van de Duurzame Gastronomie. Dan wijzen de Verenigde Naties op mogelijkheden van duurzaamheid in de keuken. “Dat begint bij iets dat iedereen elke dag doet: eten klaarmaken”, zegt Hilde Rutten van BergHOFF Belgium.
De verdeler van kooktools brengt daarom een nieuwe collectie op de markt. “LEO Balance en Graphite vormen de eerste complete reeks van energiezuinig en 100% gerecycleerd keukengereedschap.
“Dat is één van de drie componenten van planeetvriendelijk koken. Als alle Belgen zich hier bewust van zijn, kunnen we de CO2-uitstoot fors reduceren.”
Wie thuis kookt, brengt ieder jaar zo’n 100 kg CO2 in het milieu. Voor alle 5 miljoen Belgische gezinnen komt dat neer op een CO2-emissie van 500.000 ton per jaar. Dat is zoveel als 1,3 miljoen retourvluchten tussen Brussel en Rome of de capaciteit van zowat 10 miljoen bomen.
Serieuze klimaatbesparing
Dat bracht Hilde Rutten (CEO van BergHOFF Belgium) en het moederbedrijf op het idee om consumenten te informeren over energievriendelijk koken en een nieuwe reeks te ontwikkelen. “LEO Balance en Graphite bestaan volledig uit energiezuinige en gerecycleerde keukentools.”
100% gerecycleerd
“Dankzij deze duurzaam gekozen materialen kan je de volledige collectie ook met ecocheques aanschaffen”, merkt Hilde Rutten op. BergHOFF Belgium biedt zo aan 2,3 miljoen medewerkers uit 125.000 bedrijven de mogelijkheid om dit deel van hun loon aan duurzame keukenbenodigheden te besteden.
“Als we dat effectief allemaal doen, kunnen we samen een stevige steen voor onze planeet verleggen”, droomt de CEO van de keukenmaterialenverdeler luidop.
Dagdagelijkse kookbelevingen
“Naast energiebesparende en gerycleerde kookmaterialen, heeft duurzaam koken namelijk ook te maken met de voedingsproducten die je gebruikt en de technieken die je hanteert”, gaat Frank Fol verder. De chef, initiatiefnemer van We're Smart® World en culinair ambassadeur van de Verenigde Naties werkt samen met BergHOFF Belgium om consumenten hiervan bewust te maken.
Duurzame kook- en keukenwereld
“Zo willen we samen met klanten en gelijkgestemde partners bouwen aan de duurzame kook- en keukenwereld van morgen”, aldus nog Hilde Rutten, die met BergHOFF Belgium ook een UNITAR-certificaat behaalde. Dat is een erkenning die de Verenigde Naties toekennen aan bedrijven die ondernemen volgens de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Pionieren als klimaatneutrale kmo
“Samen met de deelname aan verschillende klimaatinitiatieven – zoals het Charter Duurzaam Ondernemen van werkgeverskoepel Voka (VCDO), The Belgian Alliance voor Climate Action (BACA), The Shift en Go Forest (in het kader van boscompensatie) – geven we onze maatschappelijke en klimaatambities op die manier een forse duw in de rug.”
Over BergHOFF Belgium
BergHOFF Belgium is een Belgische vooruitstrevende verdeler van zijn eigen merk van keuken- en kooktools. Hiermee inspireert het klanten met kwaliteitsvolle gebruiksbelevingen om duurzaamheid in te bouwen in hun dagdagelijkse leven.
Dat doet het bedrijf door samen met BergHOFF Worldwide duurzame, inclusieve en innovatieve collecties uit gerecycleerde en energievriendelijke materialen te designen, produceren en verdelen met respect voor de planeet en de mens.
Met deze producten en vanuit een ecologisch, sociaal én financieel gezond beleid kiest BergHOFF Belgium krachtig voor klimaatneutraliteit. Het doel? Samen met gelijkgestemde partners bouwen aan de duurzame kook- en keukenwereld van morgen.' Foto's Berghoff.
De Weven 3, Paal, België